Média 2022: Rozmach VOD, tlak na náklady i legislativní boj

pátek, 30. prosince 2022, 07:40 TV, Internet & Mobil, Tisk, Rádio MediaGuru

Sotva se mediální trh otřepal z covidového útlumu, začaly se projevovat dopady ekonomického vývoje a rostoucích nákladů. Několik tištěných médií skončilo, naopak se podle očekávání rozvíjely služby VOD. I to médiím přinesl rok 2022.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Mediální trh se v právě končícím roce vrátil po covidovém útlumu k růstu, který ale v jeho druhé polovině vystřídaly obavy z dopadů globálního ekonomického vývoje způsobeného jak zpřetrhanými vazbami v době covidu, tak z války na Ukrajině. Rostoucí inflace a zvyšující se náklady na provoz mediálních společností dostaly v průběhu roku pod tlak vydavatele tištěných titulů, kteří v rozmezí dvanácti měsíců zvyšovali několikrát své prodejní ceny a z trhu také odešlo několik printových titulů. I pro ostatní mediální společnosti se ale růst nákladů společně s neustálým hledáním efektivních byznysových modelů v digitálním věku stal otázkou primárního zájmu, a to především s výhledem pro nový rok 2023. 

Už na začátku roku 2022 se očekávalo, že tento rok bude ve znamení rozmachu VOD služeb (video on demand), což se v jeho průběhu potvrdilo. Příchod globálních streamovacích služeb HBO Max a Disney+ společně s dalším rozvojem tuzemské platformy Voyo (skupina Nova), zřízením centrály pro aktivity Netflixu ve střední a východní Evropě a pohyby na domácím trhu VOD (spojení Aerofilms a Kviff.tv, start České kino FamuFilms, rozvoj Edisonline aj.) přinesly další konkurenci do tohoto segmentu, přičemž ta ještě není uzavřena. Do nového roku se posunuly starty VOD služeb od televizní skupiny Prima a také příchod nadnárodní služby SkyShowtime od společností Comcast a Paramount.   

Rostoucí zájem obsahu na vyžádání se netýká jen videa, ale i audia, na což zase reagují nejen provozovatelé rozhlasového vysílání. Český rozhlas si proto pro následující roky vytyčil strategii „audio first" a také komerční provozovatelé vidí, že zájem o poslech audia na vyžádání překračuje zejména u mladších příjemců zájem o poslech živého „klasického" vysílání. 

Hodně se i v letošním roce mluvilo o mediální legislativě, a to jak ve vztahu s médii veřejné služby, tak s médii soukromými. Česká televize oznámila přechod na úsporný režim, jehož součástí je i ukončení vysílání programu ČT3, omezení natáčení premiérových pořadů a sportovního vysílání (v letošním roce prodej práv pro MS v Kataru TV Nova) i redukce počtu zaměstnanců. ČT i Český rozhlas dlouhodobě upozorňují poslance na nutnost zvýšit koncesionářský poplatek, v opačném případě bude omezování aktivit pokračovat. Příslib, že by v novém roce mohlo dojít k novelizaci příslušných zákonů vedoucích k navýšení poplatku pro obě média veřejné služby přišel v závěru roku z volebního sněmovního výboru i z ministerstva kultury. 

Provozovatelé zpravodajského obsahu na internetu, k nimž se řadí většina vydavatelů tištěných titulů, zase v průběhu roku usilovali o to, aby byla do české legislativy transponována evropská směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu, která by pomohla vydavatelům k příjmům za výrobu obsahu, jenž využívají velké technologické společnosti Google, Facebook a další. Přijetí novely autorského zákona českými zákonodárci ale vyvolalo takové protireakce Googlu i Facebooku, které naopak mohou už tak složitou pozici vydavatelů ještě ztížit.

Legislativa také ovlivnila všechny online provozovatele včetně e-commerce hráčů kvůli nutnosti implementovat od začátku roku 2022 nové cookies lišty, kterým internetoví provozovatelé sbírají aktivní souhlasy uživatelů. Jejich nasazení vedlo k významným poklesům evidované návštěvnosti i sbíraných dat. Nejtvrději byli zasaženi ti provozovatelé, kteří postupovali zcela v souladu s novými pravidly. Publisheři se ale musejí připravovat i na chystaný konec cookies třetích stran v prohlížeči Chrome, který se znovu odsunul, tentokrát na rok 2024.     

V posledních dvou letech relativně stabilizované majetkové poměry českých médií rozvířily v závěru roku přípravy na propojení společností Seznam.cz a Borgis, pod který patří deník Právo. Prodej deníku, který od začátku 90. let minulého století vlastní šéfredaktor Zdeněk Porybný, nejsilnější tuzemské internetové firmě, povede k dalšímu zvýšení koncentrace českého mediálního trhu. 

Přehled vybraných mediálních událostí v roce 2022

Leden

  • Prima uvedla ve spolupráci s Nielsen Admosphere spojené měření TV a online videoreklamy. Na projektu se podílí i Česká televize. Projekt označovaný jako AdCross měří souhrnnou sledovanost videoreklamy napříč televizí a digitálem. Data jsou k dispozici v softwaru Adwind Kite.
  • Většina celostátních deníků zvýšila prodejní cenu o 1 Kč. K navýšení prodejní ceny přistoupily i některé týdeníky.
  • Týdeník Mladý svět změnil od nového roku periodicitu na měsíční.
  • Tým Lenky Kabrhelové, který v Českém rozhlasu připravoval podcast Vinohradská 12, přešel od března do redakce Seznam.cz. Po Radku Kedroňovi, který se z vedení iRozhlas. cz přesunul na post zástupce šéfredaktora Seznam Zpráv, šlo o další personální odchod z ČRo do Seznamu. 
  • FAMU spustila svůj VOD portál FAMUFilms.cz. Obsahuje stovky filmů z archivu školy, které za svoji existenci vytvořila. Měsíční předplatné je 80 Kč, nabídka filmů se bude dál rozšiřovat.
  • Michal Klíma rezignoval na své funkce v mediálních institucích Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) a CZ IPI. Stal se poradcem premiéra Petra Fialy pro oblast médií a dezinformací.
  • Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) přejmenoval svůj klíčový projekt hodnocení médií na MediaRating a chce, aby byl další jednotnou měnou vedle stávajících mediálních výzkumů.

Únor

  • Vpád ruských vojsk na Ukrajinu vyvolal několik reakcí na mediálním trhu. Sdružení CZ.NIC zablokovalo v pátek odpoledne osm dezinformačních webů. Omezil se i dosah ruských TV stanic.
  • Módní, technologické či automobilové globální značky pozastavily v reakci na ruský vpád na Ukrajinu své aktivity v Rusku. Tuzemští zadavatelé a média zase přenechávaly reklamní prostor pro spoty na podporu Ukrajiny. Globální značky stáhly svou reklamu z Ruska.
  • PPF se dohodla na převzetí televizního portfolia RTL v Chorvatsku. Výše transakce dosahuje 50 mil. euro (cca 1,2 mld. Kč) a PPF tím rozšíří svůj záběr o další zemi v regionu střední a východní Evropy. V Chorvatsku už přitom dříve působila, ale v roce 2018 z něj odešla.
  • KKCG K. Komárka a Rockaway J. Havrlanta založily konzultační skupinu Mind2Flo. V jejím čele je Jan Galgonek. Skupinu tvoří mediální agentura Mindsquared a technologická divize Flo.
  • Společnost Mobilboard, která prodává reklamu v MHD, zrušila agenturní provizi. 
  • TV Prima oznámila, že k 1. březnu přestane dodávat své stanice do nabídky O2. Prima požadovala, aby reklamy nebylo možné v režimu zpětného zhlédnutí přeskakovat. Spor se řešil i na půdě Hospodářské komory, oba subjekty se nakonec dohodly na posunutí termínu na 1. června 2022.  
  • Czech News Center (CNC) propojila obchodníky pro tištěné a internetové tituly a do nabídky zařadila i další média skupiny CNC. V čele obchodního týmu jsou David Šaroch a Petr Fryš.

Březen

  • Placená video služba HBO Max zahájila 8. března společně s dalšími zeměmi na českém trhu. V nabídce nahradila stávající HBO Go. Dostupná je za 199 Kč měsíčně.
  • Zkušenost s novými cookies lištami ukazuje, že nejtvrdší poklesy postihly ty weby, které postupovaly podle legislativy. V některých případech byly v datech Google Analytics zjištěny poklesy návštěv i o 80 %.
  • TV Nova rozšířila nabídku ve svém hybridním (HbbTV) vysílání. Zařadila do něj aplikaci kontinuálního zpravodajství TN Live a stanici Nova Lady.
  • Všechny velké komunikační skupiny (Group M, Omnicom, IPG, Publicis, Dentsu) odcházejí z ruského trhu.
  • Společnost Google oznámila, že ukončí k 1.7. 2023 stávající verzi měřícího nástroje Google Analytics (Universal Analytics). Pro využívání GA bude nutné přejít na verzi Google Analytics 4.
  • Přestože ještě v lednu představoval Google nový model pro výdej reklamy na základě zájmu uživatelů (FLoC), rozhodl se od něho ustoupit a místo něj zavádí Topics.
  • Deník Metro vrátil do distribuce stojany v pražském metru, které byl nucen dočasně opustit. Kameloty, které v reakci na to začal využívat, ale ponechá. Metro je nejčtenějším pražským deníkem.
  • Tištěné tituly jsou pod tlakem kvůli extrémním cenám za papír. Vydavatelé označují situaci za bezprecedentní a nepřehlednou. Věří, že se situace zlepší ve druhé polovině roku.

Duben

  • Rádio Spin, hrající rap, hip hop či r'n'b, rozšířilo od 1. dubna pokrytí o osm dalších měst. Využilo pro to kmitočty Rádia Signál. Spin (Media Club) cílí na mladé posluchače ve věku 12-39 let.
  • České Radiokomunikace (CRA) začaly testovat vysílání 5G Broadcast, které umožňuje přenos na mobilní zařízení bez nutnosti čerpání mobilních dat. Zahájení komerčního provozu očekávají v r. 2027.        
  • Hitrádio Dragon se od 4. dubna sloučilo s Hitrádiem FM Plus. Obě rádia patří do skupiny Media Bohemia (Radiohouse). Hitrádio FM Plus tak vysílá pro Plzeňský i Karlovarský kraj.
  • Po 30 letech se na konci dubna uzavřelo vydávání deníku Haló noviny. Titul, vlastněný KSČM, přešel na týdeník.
  • Nová platforma Cruxo umožňuje plánování, optimalizaci a správu reklamních kampaní na e-shopech. Založili ji P. Pavlík, M. Novák, J. Galgonek a M. Trunkát.
  • Šéfredaktorkou magazínu Finmag se stala A. Vopěnková. Časopis prošel změnami se záměrem posunout se do kategorie prémiových magazínů. 

Květen

  • Národní výzkum čtenosti tištěných médií Media projekt provedl největší změny ve své metodice za posledních 15 let. Změny se týkají způsobů sběru dat (rozšíření o internetové formy dotazování), zveřejňování „ročních dat", dotazování na délku kontaktu s titulem či frekvenci čtení (předpoklad zavedení deklarativního tiskového GRP).
  • Mafra začala rozvíjet digitální hub svého lifestylového portfolia. Jako první sem zařadila Harper's Bazaar, dále se připojí Cosmopolitan a Esquire.
  • Nova a Markíza otevřely s Televizním institutem dvouletý stipendijní program CME Content Academy
  • MetroZoom rozšířil počet nabízených digitálních CLV v pražském metru na 70. Vytvořila i síť Max Plus, která nabízí 50 CLV v 41 stanicích s počtem téměř milionu spotů za 15 dní.
  • Czech News Center (CNC) zavedla na jeden předplatitelský účet možnost předplácet si obsah z větší části svých online titulů (Blesk, Reflex, iSport, Svět motorů, Auto.cz, Živě, E15, Maminka, BPŽ). Zahrnuje i elektronické verze všech novin a časopisů. Služba Premium Plus měsíčně přijde na 199 Kč.
  • Vltava Labe Media (VLM) rozšířila svůj záběr v segmentu programových TV časopisů akvizicí týdeníku TV pohoda a čtvrtletníku TV pohoda Křížovky. Tituly patřily JIK-05.
  • Několik deníků (Deník, MF Dnes, LN, Právo) zvýšilo od května prodejní ceny o 1 Kč. V rozmezí cca šesti měsíců jde o další zdražení. Vydavatelé reagují na rostoucí ceny papíru a jeho nedostatek.
  • Od soboty 7. května vysílá v Olomouci a okolí nové městské rádio Metropole. Provozuje ho společnost Hamco, pod kterou patří i Rádio Haná a Skyrock.
  • Miliardář Elon Musk se dohodl na koupi sociální sítě Twitter za 44 mld. USD. 

Červen

  • Nielsen Admopshere zvítězila v tendru ATO pro crossplatformní měření TV sledovanosti a videoobsahu.  
  • Placená videoslužba Disney+ odstartovala v Česku 14. června. Od svého uvedení ihned zpřístupnila všechny díly svých vlajkových pořadů (tj. např. Simpsonovi, Hvězdné války, příběhy W. Disneyho, Ledové království). V Česku nabízí přes 800 filmů, 900 seriálů a 130 titulů z původní tvorby.
  • Nedělní Sport vyšel v tištěné podobě naposledy 26. června. CNC se rozhodla vydávání nedělníku ukončit s tím, že informace ze sobotního sportovního dění obdrží čtenáři v pondělním vydání deníku Sport a na webu iSport.cz.
  • Česká televize přijímá opatření, kterým reaguje na neměnnou výši koncesionářského poplatku a rostoucí inflaci. Na období 2023-2024 počítá s redukcí nákladů ve výši 910 mil. Kč. Projeví se v omezeném počtu premiérových pořadů, sportovního vysílání, propuštění až 250 lidí a také ukončení programu ČT3 od ledna 2023.          
  • Od 1. června není možné pořady na kanálech TV Prima ve zpětném zhlédnutí O2 TV přetáčet vpřed. Stanice Primy také klesly v řazení kanálů v programovém průvodci, na jejich místo se posunou kanály skupiny Nova.
  • Radioservis, dceřiná společnost Českého rozhlasu, ukončila na konci června vydávání tištěného Týdeníku Rozhlas. Stalo se tak po téměř 100 letech. Důvody jsou podle ČRo ryze ekonomické.

Červenec

  • Představenstvo Seznam.cz se od července rozšířilo na pět členů. Nově do představenstva přibyli Matěj Hušek a Ondřej Krišica. Rozšíření představenstva si vyžádalo i některé organizační změny.
  • Podpora cookies třetích stran v prohlížeči Chrome, která měla původně skončit na konci roku 2023, se posouvá minimálně na druhou polovinu roku 2024. Google oznámil, že přijde s novým řešením Privacy Sandbox a potřebuje víc času na to, aby ho vyladil.         
  • Streamovací platforma HBO Max potvrdila, že ukončí výrobu původního obsahu v řadě evropských zemích včetně českého trhu a některé pořady stáhne z nabídky. Důvodem je snaha snížit náklady mateřské Warner Bros Discovery po odštěpení od AT&T a také zamýšlená fúze služeb HBO Max a Discovery+.

Srpen

  • Od 1. srpna začala v Česku a na Slovensku vysílat stanice Canal+ Sport, která přináší zápasy anglické Premier League.
  • Česká televize prodala kvůli úsporám část vysílacích práv na MS v Kataru skupině Nova. Konkrétně šlo o 32 zápasů (18 exkluzivně a 14 sdíleně s ČT), které byly určeny pro volně šířené kanály.
  • Tuzemské mediální agentury sdružené v uskupení ASMEA, které se podílejí na obchodování drtivé většiny televizní reklamy, odhadly nárůst cen pro rok 2022 na úrovni 10 až 15 %, v průměru pak na 11,7 %.
  • Placené videoslužby HBO Max a Discovery+ se spojí v USA do léta 2023. V Evropě má ke spojení dojít na začátku roku 2024

Září       

  • Media Club se rozhodl navýšit ceny rádiové reklamy od ledna 2023. Na hlavním balíčku Radio United total představuje navýšení ceny 8 %.
  • Novinářky Světlana Witowská a Linda Bartošová, známé z České televize, přecházejí do Aktuálně.cz. Mediální dům Economia totiž plánuje vlastní denní video rozhovory s osobnostmi veřejné scény.
  • MPO podpoří zachování terestrické TV platformy (DTT) i po roce 2030. Uvedl to šéf CRA Miloš Mastník. DTT je klíčovou platformou pro příjem TV signálu v ČR, využívá ho 54 % domácností.
  • Společnost LiveSport končí se službou FlashNews, agregátorem zpravodajství na míru. Služba po dvou letech na trhu nedosáhla požadovaných výsledků.
  • Nový soubor pravidel, která mají posílit nezávislost médií, přijala Evropská komise (EK). Media Freedom Act má mj. ochránit média proti politickému vměšování, posílit nezávislost a financování médií veřejné služby nebo transparentnost vlastnictví.
  • Vzniklo státní oddělení strategické komunikace (stratkom), v jeho čele stojí Pavel Lupjan (dříve MMS či Impression Media). V září připravilo první kampaň Deštník proti drahotě.
  • Streamovací platforma Netflix otevřela ve Varšavě svou regionální centrálu pro střední a východní Evropu (CEE). Zastřeší i aktivity v Česku. 
  • Mafra spustila web pro generací Z Antiyoutuber. Věnuje se dění na sítích, přináší reakce na streamy a plánuje i audio obsah.
  • Představenstvo společnosti Economia je od 1. září tvořeno lidmi z managementu. Má celkem čtyři členy. Předsedkyní představenstva je nově GŘ Lenka Černá. Zuzana Řezníčková zůstává ve skupině Bakala Capital.

Říjen

  • SPM Media, ve které je partnerem hlavní akcionář společnosti Echo Media Marek Španěl, uzavřela dohodu o koupi 100% podílu ve společnosti RadioZet, která provozuje zpravodajskou celoplošnou stanici Radio Z. Dohodu uzavřela s CMI News, která patří do skupiny Czech Media Invest D. Křetínského.
  • K navýšení cen TV reklamy pro rok 2023 přistupují všichni hlavní hráči na trhu s TV reklamou. Media Club o 14 %, TV Nova o 12 %, Atmedia o 15 % a Česká televize o 4 %.
  • Šest profesních asociací (AKA, APRA, AČRA MK, ADMEZ, ČEA a SIMAR) založily Radu pro strategickou komunikaci. Chtějí změnit přístup a způsob, jakým komunikuje stát se svými občany.
  • Czech News Center (CNC) ukončí v tištěné podobě šest svých lifestylových časopisů: Moje psychologie, Maminka, Dieta, F.O.O.D., Moje zdraví a Těhule. Jejich obsah převede do digitálu.
  • Skupina Nova poprvé zveřejnila oficiální počty předplatitelů své placené videoslužby Voyo. V Česku a na Slovensku překročila hranici 400 tisíc. Do roku 2026 jich chce mít 1 milion.
  • Radiohouse (Blaník, Hitrádia, Fajn rádia a další) spustil podpůrný marketingový program pro malé a střední podniky (SME). Mezi prvních 300 žadatelů uvolní reklamu v hodnotě 56 mil. Kč.
  • Stejně jako většina deníků navýšily v průběhu října prodejní ceny také časopisy. Důvodem jsou rostoucí výrobní náklady. Většinově se zdražení týká časopisů televizních, pro ženy, lifestylových pro ženy, a některých společenských a zájmových magazínů. Průměrné zvýšení ceny není vyšší než obecná inflace.
  • A11, která získala 60 % v Regionální televizi.cz, ji přejmenuje na Náš region TV a začlení ji pod hlavní značku regionálních týdeníků. Chystá i návrat do DVB-T2 a na TV trhu má i další plány.
  • Vltava Labe Media (VLM) transformuje své původní tištěné tituly do digitálního prostředí. Po regionálních novinách Deník se teď zaměřuje na digitalizaci svého magazínového portfolia.
  • SVOD služba Aerovod samostatně končí, přesouvá se na KVIFF.TV. Krok následuje poté, co se 60% vlastníkem provozující firmy Aerofilms stala KVIFF Distribution (skupina Rockaway).

Listopad

  • Czech News Center (CNC), která spadá pod CMI D. Křetínského a P. Tkáče, změnila po dvou letech management. Místo J. Felixe a T. Stránského vedení převzala Martina Říhová, která zároveň zůstává v čele rádiové firmy Active Radio. Ta se má s CNC víc propojit.
  • Počet sledujících placená online videa (SVOD) se za rok v Česku podle dat ČSÚ zvýšil o více než třetinu. Za rok 2022 to představuje 22 % osob (16+), což je absolutně 1,9 mil. lidí.
  • Prima ani Nova nepřijaly nabídku ČT na uspořádání společné prezidentské debaty.
  • Cena hlavního produktu Radiohouse total se pro rok 2023 meziročně zvýší o 10 %. Zvyšuje se i cena u rádií Blaník a Rock rádií, u Hitrádií se nemění a u Fajn rádií se snižuje.
  • Polovina domácností v Česku má TV připojenou k internetu. HbbTV aktivně užívá milion uživatelů, jeho penetrace je ale až 2,5 milionů.
  • Pro optimalizaci televizních kampaní zapojuje Media Club umělou inteligenci. Díky tomu má lépe přizpůsobit kampaně klientů na 25 definovaných cílových skupin.
  • Streamovací SVOD služba Skyshowtime (Comcast a Paramount) oznámila, že vstoupí na český trh v únoru 2023. Letos už odstartovala v některých evropských zemích a další přidá v prosinci.

Prosinec

  • Seznam.cz se prostřednictvím své dceřiné firmy Seznam.cz média dohodl na převzetí většinového podílu ve společnosti Borgis, vydavatele deníku Právo. Podíl získá od šéfredaktora Zdeňka Porybného. Transakcí se zabývá Úřad na ochranu hospodářské soutěže.
  • Google uzavřel službu Google News Showcase na českém trhu a v reakci na přijetí novely autorského zákona začal také s odstraňováním náhledu zpráv. Na přijetí novely reagoval i Facebook. Na českém trhu začal měnit zobrazování příspěvků odkazující na zpravodajské weby.
  • Dosavadní šéf digitálu CME a skupiny Nova Daniel Grunt byl jmenován generálním ředitelem TV Nova. Stávající ředitelé Klára Brachtlová a Jan Vlček přecházejí do struktury mateřské firmy CME. TV Nova bude hledat nástupce po D. Gruntovi do vedení digitálu a nově bude obsazen i post obchodního ředitele po J. Vlčkovi.
  • Televize Seznam se rozhodla ukončit vysílání zpravodajské relace Večerní zprávy ke konci roku 2022 a rozpustit zpravodajskou redakci.
  • Český rozhlas se ve své strategii do roku 2027 opírá o koncept „audio first". Předpokládá růst poslechu na vyžádání a příjemce (především do 40 let) chce zachytit na všech audio platformách.
  • Česká televize oznámila, že čeká od r. 2024 omezování výroby, vysílání a propouštění, pokud se do té doby nezvýší koncesionářský poplatek. Letos přijatá úsporná opatření nebudou po roce 2024 stačit.
  • Mafra ke konci roku ukončuje vydávání časopisů Můj svět a Speed.
  • Od 5. prosince zahájila placená streamovací služba (SVOD) České kino, která se zaměřuje výhradně na české a slovenské filmy. V nabídce má zatím 650 titulů, zaváděcí měsíční cena je 99 Kč.
  • Majitel vydavatelství Economie Zdeněk Bakala se po čtyřech letech vrátil do dozorčí rady společnosti. Dozorčí rada se zároveň rozšířila na pět členů.
  • Seznam.cz spustil službu pro autory Seznam médium. Nabízí prostor pro publikaci článků různým autorům, přičemž úspěšným textům slibuje i podíl na příjmech z reklamy.
  • Svůj druhý kanál spouští televize Noe, uvádí ho pod názvem Noe+.
  • Česká televize vypíná 31.12. vysílání stanice ČT3.

-mav-

Personální změny ve vedení médií v roce 2022

středa 28. prosince 2022